Historia Wrocławia, Dolnego Śląska i Polski na wesoło

Wielokulturowa HISTORIA POLSKI… na wesoło to cykl interaktywnych spektakli ukazujących ważne i ciekawe zdarzenia historyczne od zarania dziejów do współczesności, przygotowanych w konwencji niemego kina, opatrzonych dowcipnym komentarzem. Idea spektakularnego cyklu interaktywnych widowisk zrodziła się z potrzeby stworzenia teatralnej prezentacji historii Polski od jej początku po dziś dzień.

Ponieważ zakres tematu obejmuje okres Milenium „z okładem”, proponujemy widowisko – cykl składający się z kilku odcinków– spektakli. Celem głównym przedsięwzięcia jest stworzenie przedstawień, które przybliżą szerokiej publiczności niezwykłe dzieje Polski. Jednym z podstawowych walorów tego cyklu jest próba ukazania historii w sposób przystępny. Forma komedii niemego kina sprawia, że przedstawienia są chętnie oglądane przez masową widownię, zarówno w plenerze jak i w przestrzeniach zamkniętych.

Cz I – „Piastowie”

Cz II – „Za Czecha” lub „Od zmierzchu Średniowiecza do wschodu Renesansu”

„Charlie za Czecha”

Dostępne są dwie wersje każdego z przedstawień:

1. Lokalna historia Wrocławia i Dolnego Śląska

2. Uniwersalna historia Polski

Obie wersje mogą zostać wystawione zarówno w formie plenerowej, jak i scenicznej (prezentacja w przestrzeni zamkniętej).

Cz I – „Piastowie”

SONY DSCCzęści 1- sza „Piastowie” ukazuje m.in. założenie grodu (według tradycji) przez czeskiego księcia Vratislava, ustanowienie przez cesarza Ottona III i Bolesława Chrobrego w 1000r w mieście biskupstwa rzymskokatolickiego; przejęcie miasta i rezygnację z niego Czechów (za srebro i złoto); nieudane oblężenie przez króla niemieckiego Henryka V i zwycięską dla Krzywoustego potyczkę z armią niemiecką, zwaną bitwą na Psim Polu; rozwój grodu za Piotra Włosta i jego konflikt z Władysławem Wygnańcem; rządy po kolei 6 -ciu Henryków (począwszy od Henryka I Brodatego i jego żony św. Jadwigi, po Henryka VI Dobrego zmarłego bezdzietnie i stanowiącego swym spadkobiercą Jana Luksemburczyka, króla Czech). Nie może też zabraknąć w tej części obok Św. Jadwigi, Patrona Wrocławia Bł. Czesława (a także zmiennych dziejów – współegzystencji z narodem Żydowskim).

Język „komedii niemego kina” i dowcipny komentarz (w języku polskim i angielskim) stanowią o widowiskowości i uniwersalności teatralnego przekazu. Spektakl bez barier językowej i wiekowej.

Głównym elementem scenografii jest zmechanizowana konstrukcja parawanów wraz z animowanymi obrazami, ekranami przedstawiającymi sceny z historii, będącymi ilustracją dziejów z obyczajowością, tradycją, humorem (a nawet z okrucieństwem).

Na spektakularność „Historii” składają się: rozmach inscenizacyjny, mnogość użytych środków (wielość postaci historycznych), interaktywne happeningi, angażowanie widowni do czynnego udziału w spektaklu, żonglerka formami (plan żywy, lalkowy, animowane obrazy czy rekwizyty, nieme kino, burleska, dowcipny komentarz, „teatr w teatrze”, muzyka z epoki zaskakujące zmiany miejsc, akcji i czasu).

Scenariusz, reżyseria, inscenizacja, ruch: Bogdan Michalewski

Scenografia: Monika Konieczna, Michalina Kostecka, Ilona Szurkowska, Jerzy Makowski, Bogdan Michalewski i inni

Konstrukcje: Andrzej Koczapski, Arkadiusz Cyran

Układ muzyki: Michał Wróblewski

Występują: Dariusz Bronowicki, Arkadiusz Cyran, Piotr Koczpski Klaudia Lewandowska, Bogdan Michalewski, Justyna Piotrowska, Alina Proskin, Michał Wielewicki

Warunki techniczne: przestrzeń sceniczna – możliwa wszędzie (utwardzone podłoże),  min. 8 x 5 m (lepiej większa), zastawki czarne tworzące tło; czas przygotowania do występu – 2,5 godz.; czas trwania zdarzenia teatralnego – 80- 90 min, demontaż: 1,5 h, w porze wieczorowej światła min 8 X 1000 W, nagłośnienie komfortowe do miejsca gry: (2 x CD, MP 3, mikser, 2 mikrofony bezprzewodowe na statywach).

Autor zdjęć: Janina Bieleńko (wersja w przestrzeni zamkniętej);

Galeria

 

Cz II – „Za Czecha” lub „Od zmierzchu Średniowiecza do wschodu Renesnsu”

Zegar i LalkiCzęść 2 -ga pokazuje dzieje późnego Średniowiecza i wczesnego Renesansu na przykładzie historycznego Śląska, który to staje się jednym z najbogatszych regionów w Środkowo-Wschodniej Europie; wzrasta liczba lokali rozrywkowych, a zarazem koszt utrzymania, niechęć do płacenia podatków tzw. świętopietrza; konflikty kościoła z mieszczanami i z władzą świecką; bunt mieszczan przeciw władzy i jego surowe stłumienie; zabawny spór mnichów z dwóch klasztorów – który jest starszy (spór o pierwszeństwo podczas kościelnych uroczystości); wojna piwna; pogromy Żydów (np. gdy brakuje winnych), a także heretycy na stosach itd.

Pojawiają się: Żołnierze Polscy, Żołnierze Czescy, królowie – Kazimierz Wielki, Jan Luksemburczyk (Niemiec z dynastii Luksemburgów), Patroni: Polski (Św. Stanisław – Biskup), Czech (Św. Wacław), Niemiec (Św. Dorota z Cezarei; Kupcy, Mieszczanie (Piwowar, Pijak i Sekutnica) Nosicielka Wody, Kanonicy, Mnisi, Biskup Nankier, Rzemieślnicy, Bankierzy (Niemcy, Żydzi), Wielcy Artyści, Uczeni (Wit Stwosz, Mikołaj Kopernik), Husyci, Rajcy Miejscy, Żebracy, Zadżumieni i inni.

Głównym elementem scenografii jest zmechanizowana konstrukcja parawanów wraz z animowanymi obrazami, ekranami przedstawiającymi sceny z historii Polski będącymi ilustracją dziejów z obyczajowością i tradycją w tle.

Spektakl bez bariery językowej. Interaktywne happeningi, zaskakujące zmiany miejsc, akcji i czasu, udział widzów w przedstawieniu, rozmach inscenizacyjny, mnogość użytych środków (galeria pełnokrwistych postaci historycznych, barwność kostiumów, gadżetów i efektów), język „komedii niemego kina” oraz dowcipny komentarz w języku polskim ( możliwość w jęz.angielskim) stanowią o widowiskowości teatralnego przekazu.

Premiera 16.06.2012 Wrocławski Rynek, Strefa Euro

Scenariusz, reżyseria, inscenizacja, ruch: Bogdan Michalewski

Scenografia: Monika Konieczna, Michalina Kostecka, Ilona Szurkowska, Bogdan Michalewski

Konstrukcje: Andrzej Koczapski

Układ muzyki: Adam Wróblewski

Występują: Dariusz Bronowicki, Magdalena Cios, Arkadiusz Cyran, Sławoj Jędrzejec, Klaudia Lewandowska, Bogdan Michalewski, Jarosław Paczyński, Justyna Piotrowska, Alina Proskin

Warunki techniczne: przestrzeń sceniczna – możliwa wszędzie (utwardzone podłoże), min. 8 x 5 m (lepiej większa), zastawki czarne tworzące tło, czas przygotowania do występu: 2,5 godz., czas trwania zdarzenia teatralnego: 80- 90 min, demontaż: 1,5 h, w porze wieczorowej światła min 8 X 1000 W, nagłośnienie komfortowe do miejsca gry: (2 x CD, MP 3, mikser, 2 mikrofony bezprzewodowe na statywach, udział bierze 6 – 7 osób

 Galeria

„Charlie za Czecha”

Kaci Budzą Charliego

Uniwersalne odczytanie historii Miasta i Regionu w lekkim „pobudzającym apetyt na więcej – sosie Chaplinady” (udział postaci stworzonej przez mistrza „wiecznego trampa” będącego zawsze w centrum najważniejszych wydarzeń i przyjmującego postawę zgodnie z własnym sercem i przekonaniami).
Akcja rozgrywa się we Wrocławiu ale mogłaby odbywać się wszędzie.

Oto Charlie przybywa na wystawę dorobku kultury i historii Europy. Tramp reprezentuje jak zwykle wykluczonych, którzy nawet jeśli chcą to i tak nie mogą uczestniczyć w odbiorze kultury wysokiej … Ale Charlie chce uczestniczyć … We śnie dostaje się do świata XIV wiecznej Europy … spotyka aktorów. Następuje intrygujące spotkanie artystów z różnych epok … Każda epoka ma swoje troski i wrogów … lecz historia kołem się toczy bo XIV wieczni artyści prezentują sceny w których mówią np. o:
- inicjatywach przestrzegających przed zagrożeniem innowiercami jako sąsiadami (Muzułmanka z dzieckiem prosząca o pomoc);
- sprzeciwie wobec pazerności i manipulacji kościoła (wojny husyckie, kontrreformacja przeciwstawiająca się m.in. płaceniu za odpust grzechów);
- obśmiewają faryzeuszostwo przedstawicieli kościoła którzy nakładają „brzemiona” odpowiedzialności za grzechy nam wszystkim a sami zastawiają i przegrywają kościelne majątki w grach hazardowych (Kościół św. Elżbiety we Wrocławiu przegrany w karty)
- wytykają tyranię władzy zapożyczającej się u bankierów (Żydów) a kiedy następuje termin spłaty likwidują wierzycieli wraz z ich długami;
- ukazują przedstawicieli władzy mających tajemne konszachty i udziały w matactwach i oszustwach (ustawione gry w kości)
- zauważają że człowiek żądny władzy nie cofnie się przed niczym także zabójstwem konkurenta
W końcu spektaklu pozwalamy przemówić samemu „Chaplinowi” korzystając z jego przemowy („okrzyczanej jako najlepsza przemowa w historii ludzkości”) w końcowej części filmu Dyktator.

Scenariusz i reżyseria: Marek Oliwa, Bogdan Michalewski
Udział biorą: Izabella Cześniewicz, Agnieszka Dziewa, Magdalena Cios, Justyna Piotrowska, Mateusz Kowalski, Bogdan Michalewski, Marek Oliwa, Jarosław Paczkowski, Hubert Żórawski

Komentarze są wyłączone.