TEATR NA BRUKU

Wielokulturowa HISTORIA POLSKI… na wesoło to cykl interaktywnych spektakli ukazujących ważne i ciekawe zdarzenia historyczne od zarania dziejów do współczesności, przygotowanych w konwencji niemego kina, opatrzonych dowcipnym komentarzem. Idea spektakularnego cyklu interaktywnych widowisk zrodziła się z potrzeby stworzenia teatralnej prezentacji historii Polski od jej początku po dziś dzień.

Ponieważ zakres tematu obejmuje okres Milenium „z okładem”, proponujemy widowisko – cykl składający się z kilku odcinków– spektakli. Celem głównym przedsięwzięcia jest stworzenie przedstawień, które przybliżą szerokiej publiczności niezwykłe dzieje Polski. Jednym z podstawowych walorów tego cyklu jest próba ukazania historii w sposób przystępny. Forma komedii niemego kina sprawia, że przedstawienia są chętnie oglądane przez masową widownię, zarówno w plenerze jak i w przestrzeniach zamkniętych.

Cz I – „Piastowie”

Cz II – „Za Czecha” lub „Od zmierzchu Średniowiecza do wschodu Renesansu”

„Charlie za Czecha”

Dostępne są dwie wersje każdego z przedstawień:

1. Lokalna historia Wrocławia i Dolnego Śląska

2. Uniwersalna historia Polski

Obie wersje mogą zostać wystawione zarówno w formie plenerowej, jak i scenicznej (prezentacja w przestrzeni zamkniętej).

Cz I – „Piastowie”

Części 1- sza „Piastowie” ukazuje m.in. założenie grodu (według tradycji) przez czeskiego księcia Vratislava, ustanowienie przez cesarza Ottona III i Bolesława Chrobrego w 1000r w mieście biskupstwa rzymskokatolickiego; przejęcie miasta i rezygnację z niego Czechów (za srebro i złoto); nieudane oblężenie przez króla niemieckiego Henryka V i zwycięską dla Krzywoustego potyczkę z armią niemiecką, zwaną bitwą na Psim Polu; rozwój grodu za Piotra Włosta i jego konflikt z Władysławem Wygnańcem; rządy po kolei 6 -ciu Henryków (począwszy od Henryka I Brodatego i jego żony św. Jadwigi, po Henryka VI Dobrego zmarłego bezdzietnie i stanowiącego swym spadkobiercą Jana Luksemburczyka, króla Czech). Nie może też zabraknąć w tej części obok Św. Jadwigi, Patrona Wrocławia Bł. Czesława (a także zmiennych dziejów – współegzystencji z narodem Żydowskim).

Język „komedii niemego kina” i dowcipny komentarz (w języku polskim i angielskim) stanowią o widowiskowości i uniwersalności teatralnego przekazu. Spektakl bez barier językowej i wiekowej.

Głównym elementem scenografii jest zmechanizowana konstrukcja parawanów wraz z animowanymi obrazami, ekranami przedstawiającymi sceny z historii, będącymi ilustracją dziejów z obyczajowością, tradycją, humorem (a nawet z okrucieństwem).

Na spektakularność „Historii” składają się: rozmach inscenizacyjny, mnogość użytych środków (wielość postaci historycznych), interaktywne happeningi, angażowanie widowni do czynnego udziału w spektaklu, żonglerka formami (plan żywy, lalkowy, animowane obrazy czy rekwizyty, nieme kino, burleska, dowcipny komentarz, „teatr w teatrze”, muzyka z epoki zaskakujące zmiany miejsc, akcji i czasu).

Scenariusz, reżyseria, inscenizacja, ruch: Bogdan Michalewski

Scenografia: Monika Konieczna, Michalina Kostecka, Ilona Szurkowska, Jerzy Makowski, Bogdan Michalewski i inni

Konstrukcje: Andrzej Koczapski, Arkadiusz Cyran

Układ muzyki: Michał Wróblewski

Występują: Dariusz Bronowicki, Arkadiusz Cyran, Piotr Koczpski Klaudia Lewandowska, Bogdan Michalewski, Justyna Piotrowska, Alina Proskin, Michał Wielewicki

Warunki techniczne: przestrzeń sceniczna – możliwa wszędzie (utwardzone podłoże),  min. 8 x 5 m (lepiej większa), zastawki czarne tworzące tło; czas przygotowania do występu – 2,5 godz.; czas trwania zdarzenia teatralnego – 80- 90 min, demontaż: 1,5 h, w porze wieczorowej światła min 8 X 1000 W, nagłośnienie komfortowe do miejsca gry: (2 x CD, MP 3, mikser, 2 mikrofony bezprzewodowe na statywach).

Autor zdjęć: Janina Bieleńko (wersja w przestrzeni zamkniętej);