TEATR NA BRUKU

Historia Wrocławia, Dolnego Śląska, Polski CZ.II „Za Czecha”​

Wielokulturowa HISTORIA POLSKI… na wesoło to cykl interaktywnych spektakli ukazujących ważne i ciekawe zdarzenia historyczne od zarania dziejów do współczesności, przygotowanych w konwencji niemego kina, opatrzonych dowcipnym komentarzem. Idea spektakularnego cyklu interaktywnych widowisk zrodziła się z potrzeby stworzenia teatralnej prezentacji historii Polski od jej początku po dziś dzień.

Ponieważ zakres tematu obejmuje okres Milenium „z okładem”, proponujemy widowisko – cykl składający się z kilku odcinków– spektakli. Celem głównym przedsięwzięcia jest stworzenie przedstawień, które przybliżą szerokiej publiczności niezwykłe dzieje Polski. Jednym z podstawowych walorów tego cyklu jest próba ukazania historii w sposób przystępny. Forma komedii niemego kina sprawia, że przedstawienia są chętnie oglądane przez masową widownię, zarówno w plenerze jak i w przestrzeniach zamkniętych.

Cz I – „Piastowie”

Cz II – „Za Czecha” lub „Od zmierzchu Średniowiecza do wschodu Renesansu”

„Charlie za Czecha”

Dostępne są dwie wersje każdego z przedstawień:

1. Lokalna historia Wrocławia i Dolnego Śląska

2. Uniwersalna historia Polski

Obie wersje mogą zostać wystawione zarówno w formie plenerowej, jak i scenicznej (prezentacja w przestrzeni zamkniętej).

Cz II – „Za Czecha” lub „Od zmierzchu Średniowiecza do wschodu Renesnsu”

Część 2 -ga pokazuje dzieje późnego Średniowiecza i wczesnego Renesansu na przykładzie historycznego Śląska, który to staje się jednym z najbogatszych regionów w Środkowo-Wschodniej Europie; wzrasta liczba lokali rozrywkowych, a zarazem koszt utrzymania, niechęć do płacenia podatków tzw. świętopietrza; konflikty kościoła z mieszczanami i z władzą świecką; bunt mieszczan przeciw władzy i jego surowe stłumienie; zabawny spór mnichów z dwóch klasztorów – który jest starszy (spór o pierwszeństwo podczas kościelnych uroczystości); wojna piwna; pogromy Żydów (np. gdy brakuje winnych), a także heretycy na stosach itd.

Pojawiają się: Żołnierze Polscy, Żołnierze Czescy, królowie – Kazimierz Wielki, Jan Luksemburczyk (Niemiec z dynastii Luksemburgów), Patroni: Polski (Św. Stanisław – Biskup), Czech (Św. Wacław), Niemiec (Św. Dorota z Cezarei; Kupcy, Mieszczanie (Piwowar, Pijak i Sekutnica) Nosicielka Wody, Kanonicy, Mnisi, Biskup Nankier, Rzemieślnicy, Bankierzy (Niemcy, Żydzi), Wielcy Artyści, Uczeni (Wit Stwosz, Mikołaj Kopernik), Husyci, Rajcy Miejscy, Żebracy, Zadżumieni i inni.

Głównym elementem scenografii jest zmechanizowana konstrukcja parawanów wraz z animowanymi obrazami, ekranami przedstawiającymi sceny z historii Polski będącymi ilustracją dziejów z obyczajowością i tradycją w tle.

Spektakl bez bariery językowej. Interaktywne happeningi, zaskakujące zmiany miejsc, akcji i czasu, udział widzów w przedstawieniu, rozmach inscenizacyjny, mnogość użytych środków (galeria pełnokrwistych postaci historycznych, barwność kostiumów, gadżetów i efektów), język „komedii niemego kina” oraz dowcipny komentarz w języku polskim ( możliwość w jęz.angielskim) stanowią o widowiskowości teatralnego przekazu.

Premiera 16.06.2012 Wrocławski Rynek, Strefa Euro

Scenariusz, reżyseria, inscenizacja, ruch: Bogdan Michalewski

Scenografia: Monika Konieczna, Michalina Kostecka, Ilona Szurkowska, Bogdan Michalewski

Konstrukcje: Andrzej Koczapski

Układ muzyki: Adam Wróblewski

Występują: Dariusz Bronowicki, Magdalena Cios, Arkadiusz Cyran, Sławoj Jędrzejec, Klaudia Lewandowska, Bogdan Michalewski, Jarosław Paczyński, Justyna Piotrowska, Alina Proskin

Warunki techniczne: przestrzeń sceniczna – możliwa wszędzie (utwardzone podłoże), min. 8 x 5 m (lepiej większa), zastawki czarne tworzące tło, czas przygotowania do występu: 2,5 godz., czas trwania zdarzenia teatralnego: 80- 90 min, demontaż: 1,5 h, w porze wieczorowej światła min 8 X 1000 W, nagłośnienie komfortowe do miejsca gry: (2 x CD, MP 3, mikser, 2 mikrofony bezprzewodowe na statywach, udział bierze 6 – 7 osób

 Galeria

„Charlie za Czecha”

Uniwersalne odczytanie historii Miasta i Regionu w lekkim „pobudzającym apetyt na więcej – sosie Chaplinady” (udział postaci stworzonej przez mistrza „wiecznego trampa” będącego zawsze w centrum najważniejszych wydarzeń i przyjmującego postawę zgodnie z własnym sercem i przekonaniami).
Akcja rozgrywa się we Wrocławiu ale mogłaby odbywać się wszędzie.

Oto Charlie przybywa na wystawę dorobku kultury i historii Europy. Tramp reprezentuje jak zwykle wykluczonych, którzy nawet jeśli chcą to i tak nie mogą uczestniczyć w odbiorze kultury wysokiej … Ale Charlie chce uczestniczyć … We śnie dostaje się do świata XIV wiecznej Europy … spotyka aktorów. Następuje intrygujące spotkanie artystów z różnych epok … Każda epoka ma swoje troski i wrogów … lecz historia kołem się toczy bo XIV wieczni artyści prezentują sceny w których mówią np. o:
– inicjatywach przestrzegających przed zagrożeniem innowiercami jako sąsiadami (Muzułmanka z dzieckiem prosząca o pomoc);
– sprzeciwie wobec pazerności i manipulacji kościoła (wojny husyckie, kontrreformacja przeciwstawiająca się m.in. płaceniu za odpust grzechów);
– obśmiewają faryzeuszostwo przedstawicieli kościoła którzy nakładają „brzemiona” odpowiedzialności za grzechy nam wszystkim a sami zastawiają i przegrywają kościelne majątki w grach hazardowych (Kościół św. Elżbiety we Wrocławiu przegrany w karty)
– wytykają tyranię władzy zapożyczającej się u bankierów (Żydów) a kiedy następuje termin spłaty likwidują wierzycieli wraz z ich długami;
– ukazują przedstawicieli władzy mających tajemne konszachty i udziały w matactwach i oszustwach (ustawione gry w kości)
– zauważają że człowiek żądny władzy nie cofnie się przed niczym także zabójstwem konkurenta
W końcu spektaklu pozwalamy przemówić samemu „Chaplinowi” korzystając z jego przemowy („okrzyczanej jako najlepsza przemowa w historii ludzkości”) w końcowej części filmu Dyktator.

Scenariusz i reżyseria: Marek Oliwa, Bogdan Michalewski
Udział biorą: Izabella Cześniewicz, Agnieszka Dziewa, Magdalena Cios, Justyna Piotrowska, Mateusz Kowalski, Bogdan Michalewski, Marek Oliwa, Jarosław Paczkowski, Hubert Żórawski